Przyjęto przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych
Rząd określił nowe przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych oraz innych urządzeń transportu osobistego. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury - projekt reguluje status prawny urządzeń napędzanych elektrycznie oraz urządzeń napędzanych siłą mięśni, które przeznaczone są do poruszania się po drogach publicznych.
Podstawową kwestią, jaką wprowadza projekt jest pierwszeństwo pieszego względem kierującego hulajnogą elektryczną, kiedy poruszają się oni po wspólnej części infrastruktury przeznaczonej dla ruchu pieszych, tj. chodniku.
- Do tej pory stan prawny hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego pozostawał nieuregulowany. Stwarzało to realne zagrożenie bezpieczeństwa na drogach i chodnikach. Dlatego przygotowaliśmy rozwiązania, które zwiększą bezpieczeństwo, w szczególności najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Regulacje zawarte w projekcie ustawy zabraniają m.in.:
- kierowania hulajnogą elektryczną po jezdni, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 30 km/h,
- kierowania hulajnogą lub urządzeniem transportu osobistego osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
- przewożenia hulajnogą elektryczną i urządzeniem transportu osobistego innych osób, zwierząt i przedmiotów,
- ciągnięcia lub holowania hulajnogą elektryczną i urządzeniem transportu osobistego innych pojazdów,
- pozostawiania hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego na chodniku w inny sposób niż równolegle do jego zewnętrznej krawędzi.
Ustawa ma również uregulować kwestię chaosu porozrzucanych po mieście hulajnóg, które blokują chodniki, tworząc tym samym bariery m.in. dla osób niepełnosprawnych, niewidomych czy rodziców z małymi dziećmi. Odtąd zarządcy dróg muszą wyznaczyć miejsce przeznaczone do parkowania hulajnóg. W przypadku braku takiego miejsca, pozostawienie pojazdu na chodniku będzie możliwe tylko przy jednoczesnym spełnieniu następujących warunków:
- hulajnoga elektryczna będzie ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni,
- hulajnoga elektryczna będzie ustawiona równolegle do krawędzi chodnika,
- szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m.
Hulajnogi elektryczne - za co można dostać mandat?
Nowe przepisy to także nowe obowiązki dla użytkowników hulajnóg elektrycznych. Projekt przewiduje więc kary za niestosowanie się do określonych zasad. Najpopularniejsze błędy i niebezpieczne zachowania popełniane przez użytkowników e-hulajnóg zostały sklasyfikowane w Kodeksie wykroczeń. Za co można dostać mandat na hulajnodze elektrycznej?
- Za korzystanie podczas jazdy z telefonu, wymagające trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku przez kierującego pojazdem, przewidziano mandat 200 zł.
- Przewożenie innej osoby, zwierzęcia lub ładunku będzie karane mandatem w wysokości 100 zł.
- Za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka mandat wyniesie od 300 do 500 zł.
- Naruszenie warunków zatrzymania lub postoju pojazdu na chodniku będzie oznaczało mandat 100 zł.
- Za nieustąpienie przez kierującego pojazdem pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu przewidziano karę w wysokości 350 zł.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?